• Europski filmski redatelji - Retrospektiva filmova Giuseppea Tornatorea

    Festival igranog filma u Puli pokrenio je 2009. godine ciklus Europski filmski redatelji. Prva retrospektiva u ciklusu bila je posvećena Pedru Almodóvaru, a ovogodišnja talijanskom oskarovcu Giuseppeu Tornatoreu. Retrospektiva se organizira u suradnji s Talijanskim instituom za kulturu.


    18.00, Kino Valli
    RETROSPEKTIVA GIUSEPPEA TORNATOREA



    Subota, 10. srpnja

    ProfesorProfesor / Il camorrista
    kriminalistička drama
    Italija, 1986, 171'
    uloge: Ben Gazzara, Laura del Sol, Lino Troisi, Leo Gullotta
    Kriminalistička drama nadahnuta istinitom pričom o mafijaškom bossu, znanom kao Profesor, nastala prema romanu Giuseppea Marrazzoa. 



    Svi su dobroNedjelja, 11. srpnja

    Svi su dobro / Stanno tutti bene
    drama, Italija, Francuska, SAD, 1990, 118'
    uloge: Marcello Mastroianni, Michèle Morgan, Valeria Cavalli, Marino Cenna
    Drama o umirovljenom udovcu sa Sicilije koji bez najave odlučuje posjetiti svoje petero odrasle djece koji žive u gradovima diljem Italije.



    Ponedjeljak, 12. srpnja

    Čista formalnostČista formalnost / Una pura formalità
    kriminalistički triler, Italija, Francuska, 1994, 108'
    uloge: Gérard Depardieu, Roman Polanski, Sergio Rubini, Nicola Di Pinto
    Kriminalistički triler o slavnom piscu kojeg jedne olujne noći uhiti policija te ga iz njemu nepoznata razloga odvodi u izoliranu postaju na ispitivanje.


    Utorak, 13. srpnja
    Zvjezdotvorac
    Zvjezdotvorac / L'uomo delle stelle
    drama, Italija, 1995, 113'
    uloge: Sergio Castellitto, Tiziana Lodato, Franco Scaldati, Leopoldo Trieste
    Drama o čovjeku koji u zlatno doba filma, dok mnogi sanjare o nastupu na velikom ekranu, putuje Sicilijom, svima obećavajući ostvarenje snova.



    Posebno nedjeljomSrijeda, 14. srpnja

    Posebno nedjeljom / La domenica specialmente
    Francesco Barilli, Giuseppe Bertolucci, Marco Tullio Giordana, Giuseppe Tornatore, omnibus, Italija, Francuska, Belgija, 1991, 118'

    Tornatoreov dio omnibusa je humorno-melankolična priča Tužni pas (Il cane blu) govori o čovjeku i neželjenu psu koji ga prati.

    Četvrtak, 15. srpnja

    BaariaBaarìa / Baaria – La Porta del Vento / Baaria
    drama, Italija, Francuska / Italy, France, 2009, 150'
    uloge / starring: Francesco Scianna, Margareth Madè, Lina Sastri, Ángela Molina

    Autobiografska drama o rodnom redateljevom gradu, sicilijanskoj Bagheriji, lokalno zvanoj Baarìa, kroz život triju generacija. Ovaj film koji je otvorio Festival u Veneciji svoju će hrvatsku premijeru imati u Puli.


    GIUSEPPE TORNATORE - pjesnik nostalgije

    Jedan od najvažnijih suvremenih talijanskih redatelja, dostojan nasljednik generacije najvećih – Fellinija, Rosselinija, Zeffirellija, Viscontija ili Antonionija, Giuseppe Tornatore rođen je u Bagheriji pored Palerma na Siciliji 27. svibnja 1956. godine. I baš kao da je generacijski suvremenik svojih velikih prethodnika, Tornatore svijet promatra dušom starca, ali – očima djeteta. U prvome redu zapisničar rodnoga kraja, čija je snažna vezanost i opčinjenost istim rezultirala najljepšim, najemotivnijim, a svakako visoko lirično-poetskim sicilijanskim kronikama, kako bi se moglo okarakterizirati većinu filmova ovog pjesnika zavičaja, prohujalog, nostalgije.


    Čeznutljiva melankolija nepovratnog, stalne mijene i aura nevinijih vremena provlače se kroz gotovo sve redateljeve filmove, ako i ne eksplicitno, a ono uvijek u subkontekstu i svakako posljedično ostavljajući jednak dojam na gledatelja. Primjerice, takvi su nježni i dirljivi Svi su dobro ili Tornatoreov segment Tužni pas iz omnibusa Posebno nedjeljom; a da umješno zna baratati i mračnijim temama pokazao je kako u snažno nasilnoj drami o organiziranom kriminalu Profesor tako i u sugestivnom egzistencijalističko-kafkijanskom propitkivanju u nadrealnom napetom trileru/alegorijskoj psihološkoj drami Čista formalnost, jednako kao i u nekonvencionalnom trileru Nepoznata.


    Tornatoreovi filmovi, naime, postaju prijenosnici posebne čarolije, kakvu i najjednostavnijim kadrom duboko i dojmljivo a s lakoćom uprizoruje nesvakidašnji redateljev talent. Njegove pitoreskne sunčane vinjete pritom nisu samo plošni vizuali pogodni za kakvu promotivnu turističku razglednicu; radije kompleksni dokumenti prošlosti, redovito bremeniti političko-sociološkim promišljanjima, s čestim posvetnim lajtmotivom kinematografiji, filmu i njegovim počecima (od oskarovca filma o filmu Novo kino Raj do onog o lažnom filmašu Zvjezdotvorac), koji se kad god je moguće, javljaju barem kao fusnota radnje – ali svakako ona prijelomna, neizostavna (fasciniranost dječaka Pietra kinom i filmskom vrpcom u Baariji, neobične filmske fantazije dječaka Renata u Malenoj). Jer, kroz kameru, baš kao i njegov zvjezdotvorac Morelli, i sam Tornatore vidi, osjeća i sa simpatijom analizira duše svojih – uvijek živopisnih, mahom provincijalnih, tipično prepoznatljivih mediteranskih (i domaćih nam priobalnih) protagonista, usput ogoljujući i one samih gledatelja.

    Katarina Marić